Spring til indhold

Virksomhedskultur og etikette

Den filippinske kultur og den generelle måde at leve på, er i høj grad blevet påvirket af spanierne, amerikanerne, japanerne, kineserne og malajerne. Den filippinske befolkning er afslappede, livsglade, følsomme og gæstfrie mennesker af natur.

Forretningsmiljøet på Filippinerne er i høj grad bygget på personlige forhold, hvor forretningsforhold altid bedst behandles ansigt til ansigt i en varm og behagelig atmosfære. Mens danskere og mange vesterlændinge generelt er ligefrem og straks vil frem til pointerne, er filippinere mere indirekte. De nyder at udveksle venlige bemærkninger, dele en vittighed eller to samt snakke om fælles venner og familiemedlemmer, for dernæst at starte på den reelle dagsorden aftalt for forretningsmødet. For filippinerne er det en kultiveret ven, etablering af en værdifuld kontakt og udviklingen af en personlig relation, der driver forretningen videre.

Introduktion

Når man introducere sig eller hilser på hinanden, er det for både mænd og kvinder, meget almindeligt at give hånd. Hvis en fælles ven eller forretningsforbindelse introducerer en personligt, forløber forretningsmøder uden nogle problemer. I den forbindelse uddeler og modtager man som standardprocedure visitkort med begge hænder – da dette er et tegn på respekt. Måden hvorpå visitkortene udveksles, har en tendens til at være en del mere uformel sammenlignet med andre asiatiske kulturer. Engelsk er det officielle virksomhedssprog i Filippinerne.

Når man har med højtstående filippinske embedsfolk at gøre, er det bedst at henvende sig til dem ved deres formelle titler - f.eks. sekretær del Rosario, general Santos osv.

Møder og aftaler

Generelt findes arbejdstiden at være fra 08:00 til 17:00 inklusiv en times frokostpause. Formiddags- eller eftermiddagsmøder foretrækkes, og det anbefales, at man fortager et opfølgningsopkald som bekræftelse af et møde, en dag forud for det aftalte møde. Filippinerne har et mere afslappet forhold til tid, og man kan derfor ikke forvente den samme punktlighed, som man kender fra Danmark. Tillad 15 minutters forsinkelse som et minimum når du har en aftale med en filippinsk kontakt. For VIP'er kan ventetiden være endnu længere.

Forhandling og opfølgning

Indirekte kommunikation, diplomatisk præsentation af fakta, venlig væremåde, og modtagerens opfattelse overvejes i al kommunikation. Al kommunikation bør være høflig uanset indhold. Filippinere har svært ved at være uenige, afvisende eller konfronterende – filippinerne har i det hele taget svært ved at sige ”nej”. Typisk vil de vil tilbyde et høfligt svar pakket ind i et smil snarere end de vil give en direkte negativ feedback til den anden parts forslag eller ideer. Et "ja" kan betyde mange ting; man skal derfor være opmærksom på raffinementet i en bestemt samtale.

Gaver

Gaver forventes ikke, men værdsættes. En lille gave på det første møde kan være en god idé. Gaver åbnes ikke i giverens nærvær. Herudover anvendes julen til at vise sin påskønnelse over for de mennesker, som man regelmæssigt har kontakt til – dette gennem gaver som har karakter af mere symbolsk værdi.

Andre nyttige tips:

  • Indgåelsen af forretningsaftaler afsluttes generelt over en runde golf, over et måltid eller anden underholdning. Personen som inviterer, betaler sædvanligvis.
  • Anmod gerne, men stil ikke krav. Vær subtil.
  • Personlige spørgsmål forekommer gerne. Bliv ikke fornærmet, da det blot er til for at vise interesse. Du kan omvendt spørge ind til de samme ting, og spørg især gerne ind til familie.
  • Direkte og langvarig øjenkontakt betragtes som uhøfligt, ligesom det er uacceptabelt at stirre.
  • Værdighed og stolthed er i høj grad værdsat af filippinerne, og er noget man går højt op i. Man skal derfor passe på med at få folk til at tabe ansigt ved eksempelvis at have manglende respekt for vedkommendes rang og/eller udtrykke vrede og give direkte kritik offentligt.